A hétköznapok történelme

Hírek anno...

"Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk" - Mennyiségtani írásbeli érettségi feladatok a boldog békeidőkből és a Nagy Háború jegyében

2018. augusztus 13. - Iski Szilvia

A keszthelyi Helikon Kastély A Festeticsek és Keszthely fényben és árnyékban című városi sétája már adott témát a blognak - Clara Agnelli viharos házasságai kapcsán - és most is ez történt. A keszthelyi arisztokrata család hétköznapi életét bemutató, 2018. augusztus 11-i városi kultúrtörténeti sétán a korabeli érettségik kapcsán felmerült, hogy a keszthelyi Premontrei Katholikus Főgimnázium mennyiségtani (algebra és geometria) érettségi írásbeli feladatai mennyire készítették fel a tanulókat az életre, mennyire próbálták a hétköznapi élet nyelvére "lefordítani" a matematikai problémákat, ösztönözve a megoldásra.

Így most egy csokornyi feladat következik 1900 és 1917 közötti időszakból. A feladatok között megtalálható az öngondoskodás kérdése, a majdani - és sohasem elkészülő - keszthelyi villamos, az 1912-ben felvett és majd 1972-ig visszafizetendő városi hitel éppúgy, mint az, hogy hogyan lehet pontosan eltalálni egy ellenséges hajót és hogyan lehet beosztani a háborúban a semmire sem elég lisztmennyiséget.

A korabeli iskolai értesítők a Hungaricana közgyűjteményi portálon találhatók.

dsc_0048.JPG

A keszthelyi Premontrei Katholikus Főgimnázium egy korabeli képeslapon (ma: Vajda János Gimnázium)

(Forrás: A szerző képeslapgyűjteménye)

Az 1900-as évek elején még az algebra és a geometria szigorú világából érkeztek az írásbeli érettségi feladatok, bár azért az algebra feladatok között már megjelent a való élet is; az 1902. évi algebra példában már a kamat játssza a főszerepet.

1900.jpg

1900. május 16-a és 21-e között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

1901.jpg

1901. május 18-a és 23-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

1902.jpg

1902. május 20-24-e között tartott írásbeli érettségi feladatok mennyiségtanból

1903.jpg

1903. május 14-e és 19-e között tartott írásbeli érettségi feladatai mennyiségtanból

 

A korabeli keszthelyi újságok hasábjain sokszor lehetett olvasni Keszthely pénzügyi helyzetéről és hitelképességéről. A fürdőváros - mai kifejezéssel éve - forráshiányos volt és többször felmerült, hogy hitellel oldanák meg a pénzügyi problémákat és ebből finanszíroznák a fejlesztéseket. Az 1904-es algebra feladat egy ilyen helyzetet mutatott be.

1904.jpg

1904. május 16-a és 20-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

A pénzügyi ismeretek elsajátításának egyik biztos módja, hogy a mindennapi életben gyakran előforduló helyzetekkel találkoznak a tanulók és ezekre megtanulják a megfelelő matematikai megoldásokat, amiket később az életben is - remélhetjük - szerencsésen tudnak alkalmazni. Az 1905. évi algebra példa a végrendeletről szól, míg a geometria feladat háttere a mindenki számára ismert Balaton lett és megjelent a korszak egyik nagy találmánya a léghajó.

(A léghajó  történetének keszthelyi szála, hogy Schwartz Dávid keszthelyi születésű feltaláló terveit felhasználva építette meg Ferdinand von Zeppelin a róla elnevezett merev szerkezetű kormányozható léghajókat, a zeppelineket.)

1905.jpg

1905. május 16-a és 20-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

1906-ban is a pénzügyi vonal jelenik meg az algebrai feladatban, a geometriai rész két fontos pontja a méltán híres keszthelyi fürdőház és a Festeticsek grófi kastély.

1906.jpg

1906. május 16-a és 18-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

1907-ben az öngondoskodás játssza az algebrai feladat főszerepét - és az már csak a történelmi fordulatok szeszélye, hogy a példában szereplő évi 700 korona mennyit is fog érni valójában a futamidő végén. (Nem beszélve arról, hogy a korona el is fog tűnni az 1920-as évekre és addig is, és persze utána is mennyi minden meg fog változni). A geometria példa helyszíne ismét a Balaton, szereplője pedig a villámlás.

1907.jpg

1907. május 16-a és 18-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

1909-ben Keszthely egyik sokat emlegetett fejlesztése, a Keszthely és Hévíz között kiépítendő villamosvasút került be a mennyiségtani feladatok közé. Amennyiben a 18 éves fiatalok már a vizsga előtt forgatták az újságot, a témával gyakran találkozhattak. (Ismét érdemes megnézni így utólag, hogy mennyire más a matematikai logika, mint az életé - a 10. év végére esedékes hitel visszafizetésének éve 1919 lett volna - az érettségit összeállítók és megírók nem is sejtették, hogy mennyire más világ lesz akkor, főleg, hogyha megérték.) A geometriai példában szereplő hajó még békésen úszik a Balatonban.

1909.jpg

1909. május 17-e és 19-e között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

1910-ben a jótékonyság és az azt megteremtő pénzügyi háttér szerepel az algebra feladatban. (Itt is meg lehet említeni, hogy a történelem mennyire át tudja írni a feladat megoldását, hiszen hiába van matematikai megoldása a példának, mi - innen a következő századból - sajnos tudjuk, hogy a feladatban szereplő összegek milyen hamar el fogják veszíteni az értéküket.) A geometriai feladat Balatonja pedig még mindig békés.

1910.jpg

1910. május 17-e és 19-e között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

Keszthelyen mindig is fontos és szó szerint életbe vágó ügy volt a tiszta ivóvíz kérdése. Az 1900-as évek elején lassan elindult az ivóvízvezeték kiépítése és ezzel együtt a csatornázás is. 1911-ben egy artézi kút fúrása és annak költsége kerültek az algebra feladatba, míg a geometria feladatban még mindig békésen, 12,6 km/h-val száguldozó hajókról lehetett olvasni.

1911_1.jpg

1911. május 16-a és 18-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

1912-ben a kamatos kamat és a Balaton, azon belül Badacsony, Fonyód és Boglár a mennyiségtani feladatok főszereplői.

1912_1.jpg

1912_2.jpg

1912. május 15-e és 17-18-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

Az 1910-es években nagy arányú Balaton-fejlesztési elképzelések láttak napvilágot. A fürdő fejlesztéseken kívül egy Balatoni bank létrehozását is kívánatosnak tartották. Az 1913. évi algebra feladatban szereplő 60 éves törlesztés határideje 1972 lesz. (Már szinte félve írjuk le a posztba, hogy elgondolkodtató, mennyi minden fog addig történni - ám ez a példa itt most a matematikatudomány része, és nem az életé és annak kilátásaié.)

1913_1.jpg

1913_2.jpg

1913. május 16-17-e és 19-e között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

Az akkor Nagy Háborúnak nevezett időszakban is folyt a tanítás a főgimnáziumban, ám a háború nemcsak a mindennapok része lett, hanem az érettségi feladatoké is. 1915-ben a geometriai példában igencsak jól kellett kiszámolni azt a szöget, amely segítségével le lehetett lőni az ellenséges léghajót. Sajnos, erre a tudásra a háború idején szükség volt.

1915.jpg

1915. május 15-e és 17-18-a között tartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

A Nagy Háború második felére alaposan megváltoztak a mindennapok. Az algebrai feladatban szereplő példa nemcsak az érettségin jelent meg, hanem a háziasszonyok mindennapjaiban is. Az állandósult áruhiány közepette nehéz volt kiszámolni, hogyha jut is valami az asztalra, az meddig lesz elég. A geometriai feladatban szereplő hajó pedig egyáltalán nem hasonlít a pár évvel ezelőtt békésen száguldozó balatoni hajókra.

1917.jpg

1917. május 15-16-a és 18-án megtartott érettségi feladatai mennyiségtanból

 

A Nagy Háború több bejegyzés témájaként jelent már meg a blogon. Ezek a következőek voltak:

Hírek a Nagy Háborúból - 1. rész - 1914 nyara: A háború mámorában - Nyíregyháza

Hírek a Nagy Háborúból - 2. rész - 1914 nyara: A háború mámorában - Keszthely

Hírek a Nagy Háborúból - 3. rész - 1914 nyara: A háború mámorában - Budapest

Karácsonyok és karácsonyfák a Nagy Háború idejéből

Te csak járjad, járjad a bolondját - Április 1-jék anno békében és háborúban

Történetek az autózás hőskorából - Mit csináljon egy hernyótalpas Renault békeidőben? Másszon hegyet!

"Élet a halálmezőkön": ahol minden nap halottak napja - November elejék a Nagy Háborúk idején

 

A bejegyzés forrásai:

1900: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője az 1899-1900 évről. 167. oldal

1901: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője az 1900-1901 évről. 107. oldal

1903: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője az 1902-1903 évről. 128. oldal

1904: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője az 1903-1904 évről. 118. oldal

1905: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője az 1904-1905 évről. 198. oldal

1906: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője az 1905-1906 évről. 101. oldal

1907: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője az 1906-1907 évről. 63. oldal

1909: A keszthelyi Katholikus Főgymnasium Értesítője az 1908-1909 évről. 74. oldal

1910: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője 1909-1910 évről. 78. oldal

1911: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője 1910-1911 évről. 128. oldal

1912: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője 1911-1912 évről. 107-108. oldal

1913: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője 1912-1913 évről. 102-103. oldal

1915: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője 1914-1915 évről. 77. oldal

1917: A keszthelyi Katholikus Főgimnázium Értesítője 1916-1917 évről. 68. oldal

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hirekanno.blog.hu/api/trackback/id/tr9314177117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci_52 2018.08.15. 06:29:37

Ezeket a matekfeladatokat ma már csak az emelt szintű érettségin lehetne feladni, mert a normál középszinttel próbálkozóknak fingjuk sem lenne, hogyan kellene hozzákezdeni.

Le a kalappal! Igen magas színvonalú lehetett a matekoktatás akkoriban Keszthelyen, ha ezeket a feladatokat az érettségizők többsége megoldotta!

Berelhetoreklamfelulet 2018.08.15. 12:06:05

@laci_52:
Annyira azért nem bonyolultak, inkább a mai gyerekek hülyék.

Filmelemző. 2018.08.16. 14:27:16

Nagyon sokat esett a gyerekek képességének szintje is az évek alatt. Egy teljes iskolatípussal tolódott el a közoktatás: akik régen kisegítőbe jártak, azok ma már szakmunkásoknak is jók lennének, akik anno középiskolás szinten tanultak, ma már elit gimnáziumokba is járhatnának. Minden szinten visszaesés történt sajnos.