A hétköznapok történelme

Hírek anno...

Kedves kritikus bácsi! A Luke Skywalker-őrs visszavág!

2019. november 25. - Iski Szilvia

Így, 2019 utolsó hónapjaiban a Star Wars-univerzum rajongói - ezek közé tartozik a múlt századok hétköznapjait bemutató blog bloggere is, izgatottan nézi, várja az újabb filmeket, legyen az az első élőszereplős Star Wars-sorozat, ahol egy - és most nincs itt a spoiler ideje - szóval egy aranyos cukorborsó - hívjuk így -, és egy rezzenéstelen arcú fejvadász különös kalandjairól, vagy éppen a Skywalkerek lezáró történetéről legyen szó. E messzi, messzi galaxisok iránti rajongás még az 1980-as évek úttörőit is megfertőzte - köztük a sorok íróját is. Ezért most a múlt századi úttörő élet jeles lapjának, a Pajtás oldalait lapozgatva idézzük fel a múltat, amely lassan fényévekre van tőlünk. Az első (ami tudjuk, hogy a negyedik) Star Wars-filmről, A csillagok háborújáról alig jelent meg említés a lapban, ám A Birodalom visszavág című 2. rész (jó, az 5.) már nagy vihart kavart. Kritikus bácsi megírta a véleményét, és ez az akkori úttörőknek - köztük a Luke Skywalker-őrsnek - egyáltalán nem tetszett. A vitáról egy háromrészes sorozat jelent meg 1982 tavaszán, amit érdekes most, 37 év után is érdemes elolvasni.

(Sajnos, néhány lap alja el lett vágva, így vannak sorok, amelyek nem olvashatóak végig.)

A Pajtás című újság az Arcanum Digitális Tudománytárban található meg.

1984_10_04_18_pajtas_kedves_imeros_egy_csillag_visszater_mark_hamill_kep.jpg

Luke Skywalker a Pajtásban

"Szerintem a levélírókat nemcsak a film nyűgözte le, hanem a főszereplő, Mark Hamill is."

(Olvasói vélemény. Pajtás. 1982. május 20. 12. oldal)

1981 szeptemberében a Zánkai Úttörővárosban a filmes táborban már nyilvános vetítés előtt lehetett látni a Star Wars 2. részét, A Birodalom visszavág című filmet, amelyet, mivel sem szinkron, sem felirat nem volt még hozzá, szinkrontolmácsolásban élvezhették a gyerekek.

1981szept10_4_oldal_pajtas_filmzenere_tancol_a_tabor.jpg

Pajtás. 1981. szeptember 10. 4. oldal

Hivatalosan 1982. január 28-án mutatták be Magyarországon A Birodalom visszavág című filmet, amelyet nagy érdeklődés kísért. A Pajtás kritikusa, Somhegyi Béla is megnézte, és meg is írta a véleményét - azt, hogy miért kell megnézni, és miért kell mindjárt el is felejteni.

(A kritikában - valószínűleg jópofáskodásból - ezt a részt a sorozat 5. részének mondta a kritikus, így ő volt akkor az egyetlen, aki a jövőbe látott, mert ugye, valóban az 5. rész lesz ez a film.)

Blogger u.i.: Igaza van a kommentelőknek, magam sem értem, hogy néztem ennyire félre. Ezerszer láttam, tudom, hogy Episode V., mégis egy hülye poén került a bejegyzésbe - elnézést! Nem fogom kivenni - a hülyeségem így bent maradt mementóként!

 

1982febr11_10_oldal_pajtas_tyuuu_bang_mozaik_kritika.jpg

Pajtás. 1982. február 11. 10. oldal

Ez a kritika, amely szerint a tyiüüüü.... baing kifejezéssel lehet a legjobban kifejezni ezt a filmet, finoman szólva nem nyerte el az olvasók rokonszenvét. Somhegyi Béla figyelmezteti az úttörőket, hogy ha van is véleményük, azt kulturált formában, érvekkel kell alátámasztani és kerüljék a személyeskedést. (Ezek szerint az első levelek hangneme nem kerülte.)

1982marc25_pajtas_12_oldal_az_olvaso_visszavag.jpg

Pajtás. 1982. március 25. 12. oldal

Az olvasók értették az újabb irományt, és most kulturáltan, érvekkel alátámasztott levelek árasztották el a Pajtás szerkesztőségét. Annyi, hogy egy háromrészes vitasorozat jelent meg a lapban.

A rajongók szenvedélyesen védték a filmet, többek között ilyen mondatokkal: "Óriási fantáziára vall, hogy olyan szereplők játszanak benne, mint: "Yoda" vagy Csubakka, vagy a Birodalmi Lépegetők. Most mondd meg nekem őszintén Somhegyi Béla, ki tudnál találni ilyen fantasztikusan érdekes figurákat? U. i.: És ne mondd, hogy személyeskedtem."

1982aprilis29_10_oldal_pajtas_mozaik-vita_i_1_resz.jpg

1982aprilis29_11_oldal_pajtas_mozaik-vita_i_2_resz.jpg

Pajtás. 1982. április 29. 10-11. oldal

Mielőtt tovább folytatnánk a vita közlését, egy gondolat. A Pajtás a Magyar Úttörők Szövetségének volt a központi lapja. Az 1980-as évek elején járunk, amikor legfeljebb a második nyilvánosságban lehetett független véleményeket közölni. Ám a Pajtás nem szamizdat, itt nagyon figyeltek arra, hogy mi jelenik meg a lapban. És mégis, megjelentek ezek a sorok.

Ám nézzük bele a májusi számokba is. Két egymást követő lapszámban folytatódott, majd végül zárult le a vita.

A második részből is kiemelünk egy idézetet: "Mi tényleg bedőlünk a látványos, technikailag tökéletes filmtrükknek, mert nincs más. És beülünk a büdös, szellőzetlen moziba azért, hogy lássunk egy számunkra érdekes, izgalmas filmet. Mert a tévében mi van? Krimi, bábfilm, emlékfilm, beszélgetések ... mi meg hülyék leszünk a sok tudástól.. mert a tanáraink azt mondják, nézzétek meg ezt-azt, de ha nem nézzük, akkor idétlenek, kacérok, semmirekelők vagyunk, minket semmi sem érdekel."

1982_05_20_12_oldal_pajtas_mozaik-vita_ii_1_resz_1.jpg

1982_05_20_13_oldal_pajtas_mozaik-vita_ii_2_resz.jpg

Pajtás. 1982. május 20. 12-13. oldal

A vita harmadik, egyben utolsó része következett egy hét múlva. A megjelent levelekben sok elgondolkodtató sor van, ám Somhegyi Béla a zárszóban azért igyekszik rendbe tenni a dolgokat, nem mást híva segítségül, mint George Lucast, vele bizonyítva igazát.

És hogy milyen hatása volt az úttörők életére az amerikai filmgyártás eme alkotása - arra ismét egy idézettel felelünk: "Én is olvastam a Tyiüüüü-Baing!... és Az olvasó visszavág című cikkeket. Az elsőn nagyon meglepődtem, de kitettem az őrsi faliújságra (mivel Luke Skywalker őrs a nevünk), másnapra lelopták. Hát tessék, még egy új példa A Birodalom visszavág népszerűségére."

1982_05_27_12_oldal-pajtas_mozaik-vita_iii_1_resz.jpg

1982_05_27_13_oldal-pajtas_mozaik-vita_iii_2_resz.jpg

Pajtás. 1982. május 27. 12-13. oldal

Hogy csillapítsák az indulatokat, ebben a lapszámban egy egész oldalas kép jelent meg Mark Hamillről, azaz Luke Skywalkerről - közkívánatra. (A blogger megjegyzése: Szinte biztos vagyok, hogy a Luke Skywalker-őrs beragasztotta az őrsi naplóba ezt a képet.)

1982_05_27_14_oldal_pajtas_kozkivanatra.jpg

Pajtás. 1982. május 27. 14. oldal

A Star Wars világa sokakat rabul ejtett a szocialista Magyarországon. A rajongók szüntelen ostromolták a Pajtás szerkesztőségét különböző képekért, ám a szerkesztőség hajthatatlan maradt - a már közölt Mark Hamill képpel érjék be a rajongók.

1983_02_03_25_oldal_pajtas-ismet_uzenjuk.jpg

Pajtás. 1983. február 3. 25. oldal

 Ám az élet nem állt meg a messzi galaxisban sem. Lassan közeledett A Jedi visszatér film vetítésének ideje, a rajongók egy játékkiállítás bemutatása vagy éppen a MOKÉP reklámja kapcsán kaphattak némi információt szeretett világukról.

1983_11_10_31_pajtas_negy_emelet_jatek.jpg

Pajtás. 1983. november 10. 31. oldal

1984_09_13_24_pajtas_a_jedi_visszater_mokep_reklam.jpg

Pajtás. 1984. szeptember 13. 24. oldal

Az akkor utolsónak tűnő részről, A Jedi visszatérről szinte szó sem esik. Ám az érzékelhető, hogy a rajongók minél többet szeretnének tudni hőseikről. Ezt pótolva az újság "az ártatlan tekintetű" Mark Hamillről és a "kézműves sztárról", Harrison Fordról rövid írást és egész oldalas képet közölt - ezzel letudva a rajongók kéréseit. (Mark Hamillről azt  a képet jelentették meg újra, amit egyszer már megjelentettek. Valószínű, erre volt jogosultságuk.)

Akik pedig nem vették meg ezeket a lapszámokat, azokon sajnos nem tudtak segíteni, a Hamillről megjelent lap nagyon hamar elfogyott, ám nem nyomtattak újat belőle, hiszen a szocialista Magyarországon vagyunk, nem pedig egy messzi messzi galaxisban.

1984_10_04_18_pajtas_kedves_imeros_egy_csillag_visszater.jpg

1984_10_04_18_pajtas_kedves_imeros_egy_csillag_visszater_mark_hamill_kep.jpg

Pajtás. 1984. október 4. 17-18. oldal

1984_10_25_18_pajtas_egy_kezmuves_ismeros_1_resz.jpg

1984_10_25_19_pajtas_egy_kezmuves_ismeros_2_resz.jpg

Pajtás. 1984. október 25. 18-19. oldal

1985_03_14_22_pajtas_lapunk_szamat_keresi.jpg

Pajtás. 1985. március 14. 22. oldal

A bejegyzés trackback címe:

https://hirekanno.blog.hu/api/trackback/id/tr2815322376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mirkó királyfi 2019.11.26. 11:58:08

"(A kritikában - valószínűleg jópofáskodásból - ezt a részt a sorozat 5. részének mondta a kritikus, így ő volt akkor az egyetlen, aki a jövőbe látott, mert ugye, valóban az 5. rész lesz ez a film.)"

Ennek egyszerű oka volt, már akkor is Episode V volt az alcíme, nem kellett a jövőbe látni hozzá :)

zuiko 2019.11.26. 11:58:13

Az elején keretesben ezt írja a blogger:

"...A kritikában - valószínűleg jópofáskodásból - ezt a részt a sorozat 5. részének mondta a kritikus, így ő volt akkor az egyetlen, aki a jövőbe látott, mert ugye, valóban az 5. rész lesz ez a film..."

Ezt nem hiszem el... látta egyáltalán a blogger valaha a Birodalom visszavág-ot?

TrebronC 2019.11.26. 11:58:17

"(A kritikában - valószínűleg jópofáskodásból - ezt a részt a sorozat 5. részének mondta a kritikus, így ő volt akkor az egyetlen, aki a jövőbe látott, mert ugye, valóban az 5. rész lesz ez a film.)"

Nem jópofáskodásból írta és nem is látott a jövőbe. Úgy kezdődik a film, hogy ki írásra kerül, hogy hanyadik epizód. (Ahogy a többi is így kezdődött).

Lucas eredetileg is 9 részesre tervezte az eposzt, amiből a 4. rész filmre vitelével kezdte (New hope - Új remény), ennek megfelelően a Birodalom visszavág az 5. rész lett, és ez nem.

youtu.be/rb1QCzmaBKQ?t=46

room_101 2019.11.26. 11:58:19

Abban az időben (meg egyre inkább újra) az ilyen vitát egy az ügyben önmagát szakértőnek kinevező Fontos Elvtárs zárta le megfellebezhetetlenül. Személyes szimpátiájára támaszkodva eldöntötte, a dolog a hivatalos ideológia mentén támogatandó, megtűrhető, vagy betiltandó.
Ehhez vagy ténylegesen kért útmutatást a Legfontosabb Elvtárstól, vagy magánszorgalmú kutyaként kiókumlálta a Legfontosabb Elvtárs mit szólna hozzá.

atomplanet 2019.11.26. 11:58:22

"A kritikában - valószínűleg jópofáskodásból - ezt a részt a sorozat 5. részének mondta a kritikus, így ő volt akkor az egyetlen, aki a jövőbe látott, mert ugye, valóban az 5. rész lesz ez a film."

Nem kellett a jövőbe látni, elég volt megnézni az elején a "sárga futószöveget", ahol ki volt írva: EPISODE V

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.11.26. 11:58:25

Az első (azaz a későbbi negyedik) rész nagyon nem tetszett. Aztán 1984 őszén Szentkirályszabadján voltam előfelvételis sorkatona és vasárnap délután kimaradásra mehettünk Veszprémbe. Hűvös idő lévén semmi más szórakozási lehetőség nem volt, mint a mozi, ahol a "Birodalom visszavág" ment. Először meg sem akartam nézni, de nem volt alternatíva. Nagy meglepetésemre remekül szórakoztam és a film végére StarWars rajongó lettem. :)

zoli_ 2019.11.26. 11:58:27

Szerintem egyszerűen szégyen, hogy emberek ilyeneket leírtak mint ő. Mérhetetlen arrogancia árad ebből a pajtásos cikkből. A tárgyi tévedésekről nem is szólva.
És ne mondja senki, hogy ezt kötelező volt megírnia ezt a szemetet.

Ian 2019.11.26. 11:58:30

Kedves Szilvia! Feltételezem nem "jópofáskodásból" írta 5. résznek a Birodalom visszavágot, ugyanis a film elején szerepel, hogy "V. rész", mivel Lucas eredetileg középső trilógiának tervezte a klasszikus 3 filmet. Az viszont vicces, hogy azt írja, a Birodalom előtti kettő részt láthattuk korábban...

dr. mesterséges színezék 2019.11.26. 11:58:32

"Kozmikus mese" -- nem tudom, hogy nem ismerte a SF műfaji megnevezést, vagy nagyon is ismerte, de ez telitalálat, bár a szipla űrmeséhez képest kicsit fontoskodó.

Darth Revan 2019.11.26. 11:58:35

"A kritikában - valószínűleg jópofáskodásból - ezt a részt a sorozat 5. részének mondta a kritikus, így ő volt akkor az egyetlen, aki a jövőbe látott, mert ugye, valóban az 5. rész lesz ez a film."

Oooo, valamit negyon felreertettel! A Birodalom visszavag az V-ik epizodkent lett leadva, nem jopofaskodoasbol nevezte a kritikus az 5-ik resznek!

Az elso reszt 2 reszletben adtak itthon, azert gondolta a kritikus, hogy az volt az elso ket resz es a 3-ik, 4-iket igy jogosan hianyolta

Célkereszt 2019.11.26. 11:58:39

Ettől független tényleg gagyi.

Könyveslány 2019.11.26. 11:58:41

Szia! Az Arcanumról csak ilyen felbontásban lehet tölteni, vagy a te vetted kicsire a képméretet?
Milyen érdekes, az nCore is most adja a Pajtás évfolyamokat :)

Bobby Newmark 2019.11.26. 11:58:47

"(A kritikában - valószínűleg jópofáskodásból - ezt a részt a sorozat 5. részének mondta a kritikus, így ő volt akkor az egyetlen, aki a jövőbe látott, mert ugye, valóban az 5. rész lesz ez a film.)"

Vagy esetleg azért, mert rögtön a cím után az első felirat az, hogy Episode V.
Az egy dolog, hogy a Star Wars, későb Star Wars Episode IV: A New Hope eredetileg alcím és epizódszámozás nélkül került a mozikba, de a Birodalom Visszavág már nem, és visszamenőleg kiegészítették az első/negyedik részt bevezetőjét is.

Inkább az a szánalmas, hogy mennyire nincs képben, azt írja, hogy a 3. 4. részt nem vették meg a forgalmazók. Röhej.
Értem én, hogy az elsőt jó elbaszott komcsi szokás szerint két részben adták a mozik, szünettel a közepén, de azért ez súlyos tájékozatlanság egy embertől, akinek ez a munkája.

fideSS a retardáltak gyűjtőhelye 2019.11.26. 11:58:52

Vicces, de így 40 év után nagyon ül a "kritikus" észrevétele a visszatérő sablonokról, a faék egyszerűségű történetvezetésről. Két film után ez még tűnhetett furának de az egy kaptafára épült folytatások és előzmények sajnos igazzá teszik azt amit leírt, ez a csillagháborús tünemény egy 40 év óta önmagát ismételgető, láthatóan ötlettelen nyáltenger.
Arról most ne beszéljünk, hogy a vita egy szerkesztett cicaharc volt, akkoriban azért ez nem úgy működött, hogy csak úgy megjelenik valami mert megírták sok levélben, mint most a neten. Volt ott főszerkesztő meg pártfőmufti aki engedélyezte ennek a lefutását.

Iski Szilvia 2019.11.26. 12:01:05

@Mirkó királyfi: Hamu a fejemre, tényleg ott van az V. - mintha nem láttam volna ezerszer!

Iski Szilvia 2019.11.26. 12:04:35

@zuiko: Elnézést - persze, hogy ott van az V. - egyébként láttam többször is, talán túl jópofa akartam lenni.

Iski Szilvia 2019.11.26. 12:06:54

@TrebronC: Elnézést mindenkitől - persze, hogy ott van a V. Ezt benéztem :)

Iski Szilvia 2019.11.26. 12:08:11

@atomplanet: Ahogy írtam többeknek már - ezt benéztem egy jó poénért - láttam nem is egyszer. Elnézést.

Iski Szilvia 2019.11.26. 12:09:08

@Ian: Elnézést, ezt a túl jó poénért benéztem, bezavart a melyik részét nem vettük meg mondatrész.

Iski Szilvia 2019.11.26. 12:10:29

@Darth Revan: Elnézést, ezt benéztem, pedig ezerszer láttam és az V. számot is tanultam, de most egy túl jó poén bevitt az Endor erdejébe :)

Iski Szilvia 2019.11.26. 12:16:45

@Könyveslány: Igyekeztem jó méretben letölteni, de utánanézek, hogy lehetne-e jobb.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2019.11.26. 12:31:36

@Bobby Newmark: Navégre!
Pajtás Elvtárs nem jópofa volt, hanem buta és tájékozatlan, arra se vette a fáradságot, hogy elemi információknak utánanézzen. Így zsigerből azt mondanám, meg se nézte, csak odaböfögött valamit.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.11.26. 13:31:39

StarWars után…

StarWars immár meg van nyerve,
Luke-nak nincsen jövőterve.
Mindent ellep űri béke,
S így töpreng a jedik éke:

„Obi Wan és Yoda kaput,
Eltemettük Vader aput,
Leia húgom immár Hané…
Bármi feladatom van-é?

Legyőztük az összes ellent,
Vukim unalmában szellent.
Így telnek e szürke hetek…
Nincs más dolgom, szellőztetek.

Űrt itat át Erő, a jó,
Immár minden hadihajó
Ewokokat kirándultat.
Visszasírom én a múltat!

Előnyugdíjas lét merő
Semmittevés. Drága Erő,
Harci vágyam bentről éget,
Támassz nekem ellenséget!”

„Jó, segítek neked én itt.
Keressél egy morcos nénit,
Feleségül lányát vedd el,
S küzdhetsz vad nő-seregeddel!”

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2012/05/starwar-utan.html

megzenésítve:
www.youtube.com/watch?v=4EGhmP-Swvg

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.11.26. 13:32:22

Darth Vader végnapjai

Darth Vader ma nagyon bágyadt,
Virálisan nyom egy ágyat,
Hangja moll-os, sehol a dúr,
Furán hat e tenor hadúr.

Hálni jár belé az Erő,
Fénykardozni nem is mer ő,
S mint fekete bádoghörcsög,
Duzzadt fejjel halkan szörcsög.

Sötét, mint egy szenes Iván,
Félrebeszél, enni kíván,
S mivel nincsen nyitva Meki,
Erőlevest főznek neki.

Darth-nak oly magas a láza,
Mint a Halálcsillag Pláza,
S takonytömbtől tiszta koki,
Eret vág rajt’ droid doki.

Érezvén, hogy paff az atyja,
Jedi fia látogatja,
S fejről lekerül az agy-vért…
„Luke, egy évben négyszer adj vért!”

„Vakcinának add – szól Yoda –
Midikloriánod oda,
S győzz (mint Gyurta kétszáz mellen)
Jedi-influenza ellen!”

megzenésítve:
www.youtube.com/watch?v=tNDYROITNYw

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2010/01/darth-vader-vegnapjai.html

steery 2019.11.26. 13:33:03

Leiáról, Csubiról, Vaderről és a két robotról nem voltak képek a Pajtásban?

CCnick 2019.11.26. 13:33:20

@Darth Revan: "azert gondolta a kritikus" Ez mondjuk önmagában minősíti a "kritikust" ha ennyire nincs tisztában a filmsorozat alapjaival. Nem védhető a "megnemvásárolt 3-4" rész baromsága. Ha csak simán 5. résznek nevezi még az se lenne védhető mert nem 5. rész volt (akkor) de még mellé az okoskodása is az mindennek a legalja.

CCnick 2019.11.26. 13:33:22

@Iski Szilvia: ne kérj elnézést, egy film eleji felirat nem irja felül a valóságot és ezt a kritikusnak tudnia kellett volna.

Iski Szilvia 2019.11.26. 13:48:08

@steery: Leia a Jedi visszatér MOKÉP-es reklámjában szerepel - ezt be is tettem. Dart Vader pedig egy jelmezbálos viccben jelent meg, amelyben vagy tizenöten akarnak beöltözni a Nagy Úrnak.

teéjesenmindegy 2019.11.26. 14:10:20

@TrebronC: "Lucas eredetileg is 9 részesre tervezte az eposzt, amiből a 4. rész filmre vitelével kezdte (New hope - Új remény), ennek megfelelően a Birodalom visszavág az 5. rész lett, és ez nem."
Tervezte a lófaszt. Bocs, az eredetit éppen, hogy össze tudta gründölni, senki nem bízott benne, ezért is kapta meg a jogokat. Nem volt az New Hope, meg 4. rész. Bassza meg, Star Wars volt a címe, és a magyar mozik Csillagok Háborúja 1-2 néven vetítették szünettel.

lutria 2019.11.26. 14:18:38

Azért Somhegyit (meg a többi hasonló akkori megmondóembert)poén lenne megkérdezni hogy azóta megváltozott-e a véleménye...

zuiko 2019.11.26. 14:19:46

A IV. részt én a hazai bemutató után 1-2 hónappal néztem meg (gyerekként), akkoriban "Csillagok háborúja I-II." cím alatt futott, az Új reményről nem is hallottunk. Amikor a Williams-féle nyitózene berobbant (Bartók mozi, sztereó hang, abban a korban óriásinak számító hangerővel), majdnem összesz@rtuk magunkat... :) És ott volt a feliraton, hogy Episode IV, amit nem értettünk, kérdezgettük is egymást utána, hogy ez meg mi volt, miről maradtunk le? :D

Iski Szilvia 2019.11.26. 14:23:04

@lutria: Somhegyi Béla egyébként azon túl, hogy a Pajtásba írt, rendezőként is dolgozott, többek között az ő filmje volt a Bezzeg a Töhötöm című ifjúsági film. Valóban, érdekes lenne a véleménye, mit szól az azóta kiteljesedett Star Wars-univerzumról.

teéjesenmindegy 2019.11.26. 14:26:34

@lutria: Miért változott volna a véleménye? Inkább az a kérdés, hogy azok a gyerekek akik anno rajongtak érte még mindig azon a szinten tartanak-e.
Hogy nem érdekli őket, hogy a történet mennyire egyszerű, hogy karakterek nincsenek, jellemfejlődés minimális, tanulság semmi.

verkli 2019.11.26. 14:29:19

A Pajtás cikke 1982-ben jelent meg. Kádár János volt az MSZMP főtitkára, Lázár György a minisztertanács elnöke, és Pozsgay Imre a művelődési miniszter. Túlzás lenne elvárni a korabeli, nyugatnémet (lol) BRAVO-ból tájékozódni kénytelen kritikust, hogy ismerje Lucas terveit. Ráadásul Lucas kábé évente más-más változatban adja ki a filmjeit. A Star Wars-ban sem szerepelt eleinte a mára már közismertté váló "Episode IV -A New Hope" alcím. Az alcím pont a Birodalom Visszavág sikere miatt került bele visszamenőleg az előző részbe. Aztán az időszakonkénti felturbózott kiadások során folyamatosan változott minden egyes rész. A Pajtás újságírója ott állt egy "Episode V" felirattal, és egy két részben leadott előzményfilmmel. Ne várjuk el tőle 2019-ben , hogy 1982-ben mást írjon le, mint az általa akkor hozzáférhető tényeket.

Mitya Ivanov 2019.11.26. 15:21:21

@Frady Endre: Szintén Veszprém és 1984 ősz: a Séd moziba nem engedték, hogy megnézzem a Birodalom visszavág-ot , mert túl fiatal voltam, helyette a kamarateremben megnéztem az Életben maradni (fsz. John Travolta) c. filmet .

Drofmats 2019.11.26. 15:21:53

@Ian: Erre van egy tippem. Emlékszem, amikor én megnéztem anno a bemutató idején, a mozi világától szokatlan módon SZÜNET volt a vetítés felénél, mint a színházakban :) Komolyan!
Hogy ez miért volt nem tudom, talán a film hossza miatt - esetleg az akkori vetítőgépek nem voltak felkészítve erre. (A film még valami vágatlan változat volt, emlékezetem szerint több olyan jelenet volt benne, ami a későbbiekben már nem volt látható.) Szóval a kritikus bácsi lehet, hogy a szünetes változaton vett részt, és két résznek vette?

teéjesenmindegy 2019.11.26. 15:27:02

@Drofmats: Egészen biztos, hogy a szünetes változaton vett részt, mert úgy adták mindenhol. Sőt, úgy is volt kiplakátolva hogy csillagok háborúja I-II.

Bobby Newmark 2019.11.26. 16:49:30

@teéjesenmindegy: Nem teljesen értem a problémát. Ez egy tipikus mese. Legkisebb királyfi elindul legyőzni a sárkányt, közben próbákat kell kiállnia és segítők állnak mellé, és a végén a jó elnyeri a jutalmát, a gonosz meg a méltó büntetését.
Ha ezzel bajod van, akkor nyugodtan belerúghatsz a Fehérlófiába is.

Továbbá lehet, hogy a film forgatókönyve nem alkotott újat, de filmtechnikailag mérföldkő, ami megváltoztatta az egész filmipart. Ezt egy kritikus figyelmen kívül hagyhatja, de akkor javasolnám neki, hogy a virágkötészet is egy szép szakma, és lehet, hogy ahhoz több tehetsége van.

Fellegjáró Marci 2019.11.26. 17:31:20

@Mitya Ivanov: Engem simán beengedtek a Jedire 84'ben(4 éves voltam) a nagyterembe, mondjuk anyám is velem volt, de sajnos annyira megijedtem a Rancortól az elején, hogy bömbölve vitt ki a teremből! :( Úgyhogy maradt a kisteremben a Keménykalap, krumpliorr! Szerettem a Séd Mozit!

mbazs 2019.11.26. 17:31:27

Ez a Somhegyi illetékes megmondóelvtárs úgy ír, mint egy másodikos kisiskolás. Szánalmas az ürge, lehet vissza kéne küldeni a középkorba egy kicsit, ott jól érezné magát valami kolostorban, ott nem érhetnék új ingerek.

csulok991 2019.11.26. 17:31:42

Kedves Iski Szilvia!
Mint Keszthelyi , A címlapképedből is ez jön le) azt tudtad,hallottad-e ,hogy hasonló okokból volt egy sci-fi klub is kb 1984-88 között. Keszthelyen.??
Üdv: annak a klubnak egyik alapítója úgyis mint KeszthelyAnno

Sir Gombóc 2019.11.26. 17:31:47

@teéjesenmindegy: a világért sem zavarjon, hogy ez az 1977-es eredeti főcím. De itthon két évvel később, 1979-ben volt a bemutató, amikor a Birodalom visszavág már javában forgott. Valószínű, hogy ekkor már a módosított főcímes verzió került forgalmazásba.

Iski Szilvia 2019.11.26. 17:35:07

@csulok991: Igen, hallottam róla. A KeszthelyAnno pedig szuper :) kedvelem is, követem is.

oassasa 2019.11.26. 18:33:32

Pajtás újság olvasóközönsége 10-14 éves korosztály volt , akkoriba a kulturális fejlődésre és ízlés alakítására nagy hangsúlyt fektettek. Lásd az akkori vetélkedőket. - Egri J, Rózsa Gy., Vágó I., Antal I. stb....

Elmebajnokság kérdései megjelent könyvekben, azokból tanulni lehetett.

Érdemes megnézni a "Hülyék Paradicsoma" című filmet .

teéjesenmindegy 2019.11.26. 18:33:43

@Sir Gombóc: "Valószínű, hogy ekkor már a módosított főcímes verzió került forgalmazásba."
Hétszentség, hogy a birodalom forgatása közben más gondja sem volt lukácsnak, mint hogy a közép-kelet európába szánt kópiákon gyorsan kicserélje a főcímet.
Mi a faxért nem lehet elfogadni, hogy Lukács - akármit is beszélt utána - nem 9 részesre találta ki a sorozatot, plusz hogy a világtörténelemben nem volt még olyan 9 részes sorozat, amit a negyedikkel kezdtek volna.

teéjesenmindegy 2019.11.26. 18:53:54

@Bobby Newmark: Mi lenne a probléma? A kritikus leírta, hogy látványvilágban valami egészen új és zseniális. Ezt mondod te is.
Azt is leírta, hogy egy gyermeteg mese. Ezt mondod te is.
Akkor mi ez a szöveg, hogy "most ugyan mit mondana?" Egy felnőtt ember volt, aki leült megnézett egy csillogóvillogó mesét.
A Fehérlófiából meg nem alakult egyház, és nincs valami egetverő hype körülötte. Nincsenek olyan rajongói, mint te, hogy belerugásnak érzik, hogy ha azt írom, hogy se karakterek, se jellemfejlődés, se tanulsága nincs.

Argus_ 2019.11.26. 18:54:04

A 80-as évek elejének Magyarországán még a szocialista értékrend volt a jellemző, amibe nem fért bele a hidegháborús (imperialista) ellenség, vagyis az USA filmiparának (és filmjeinek) elfogadása. Az állami kritikusoktól elvárta a pártvezetés, hogy lehúzza az amerikai szórakoztató filmeket. Pedig ha a Star Warst lehúzó publicista vette volna a fáradtságot és komolyabban elemezte volna a sztorit, rájön: az elnyomottak harca a gonosz birodalommal szemben éppenséggel lehetne egy szocialista ideál is. :)

ursus artos 2019.11.26. 19:00:28

Azért a költészetet is megihlette:

Űrfilm
Olyan persze, akár
a régi álomgyári mesék,
csupán a járulékok újak.
A csípőből lövöldözés
lézerpisztoly-párbajjá változott.
Tarzanék lián-ugrása helyett
rakétakilövők
ezüstállványán lendül át a pár.
Vannak páncélosbogárfejü rémek,
van szölke ifju hős,
bölcs igazságtevő agg férfi,
s egy hölgy
diaboló-fonattal,
két világ kémhistóriáiból
azonos modulok szerint bemért
sugaras ártatlanság.
Hogy el ne tévesszük, ruhája
mindig fehér.
És mindig látszik,
milyen szép a keble.
S van humor is:
az örök keljföljancsiként
lépegető bödön, a kompjuter.
Még mulatságosabb
a csillagközi reptér
újmódi aranyásó-söpredéke.
Különb-különbfejü szörnyetegek
könyökölnek a bárpult gólyaszékén,
s vad kozmikus szeszektől háborultan
belekötnek a jámbor földi lénybe.

S mert sajna, nem tudunk álmodni mást,
csak amit itt-ott éberen megéltünk,
a bár tapétái mögül
állhatatosan szól a ye-ye-ye.
(Fodor András, 1981)

CCnick 2019.11.26. 19:00:37

@Drofmats: "a mozi világától szokatlan módon SZÜNET volt a vetítés felénél" az elég hosszú (és jellemzően nyugati, jó bevételt hozó) filmeket simán kettévágva adták akkoriban (nem szokatlan módon) és persze dupla helyárat kértek érte.

Iszak Iszakievics Stajn 2019.11.26. 22:23:53

Igaza van verklinek, akkor még nem volt senkinek sem barátja a Gugli.

A "sötét komcsi kor és kritikus" emlegetését is hagyjuk már. Ahhoz képest meglehetős nyíltsággal hozták le az ellenvéleményeket is. Abban pedig igaza van, hogy a SW nem egy nagy művészet, sok gondolatot vagy katarzist nem kelt. Pedig annak idején én is tátott szájjal bámultam a moziban.

verkli 2019.11.27. 08:06:37

@Iszak Iszakievics Stajn:

Erről eszembe jutott, hogy most már a barátunk:)

24.hu/elet-stilus/2015/12/04/a-vasfuggony-mogott-ezekkel-a-csillagok-haboruja-plakatokkal-probaltak-a-mozikba-csabitani-az-embereket/

A korabeli magyar plakátok "Csillagok Háborúja I-II" címmel jelentek meg. A gyűjteményben vannak nagyon szépek is, bár néhány plakát készítője nyilván nem látta a filmet.

- duplagondol 2019.11.27. 08:06:49

@zoli_: Ahhoz képest, hogy mennyi hülyeséget sikerült beleírnia a cikk alig pár mondatába, végül egészen jól lereagálta a dolgot. Érzékelte az olvasók nyomását, hát teret adott nekik. Abban pedig, hogy nem ez a filmművészet csúcsa, végtére is igaza volt...

- duplagondol 2019.11.27. 08:06:54

@Iszak Iszakievics Stajn: Ja, most látom, hogy szinte te is pont ezt írtad...:)

Ragi 2019.11.27. 11:56:03

Vegyünk egy jól tájékozott embert, és helyezzük el "kritikusi" pozícióba egy ifjúsági lapba. A gyerekek úgyis hülyék, a felnőttek meg úgyis a frankót mondják, hát diszkréten formálja csak a véleményüket egy ilyen világlátott ember.
Nyilván voltak akkoriban azok az infók, amik eljuthattak az ifjúsághoz. Na mármost, elég visszás dolog arra felhívni az olvasók figyelmét, hogy "ne anyázzatok, érvekkel vitatkozzunk", ha más információt nem ismerhet meg a publikum, illetve igazából kritikusunk sincs tisztában semmivel.
Lássuk, 30+ év elteltével és a tények nagyjábóli ismeretében:
A Birodalom visszavág az 5. rész. Ezt talán könnyű lehetett megtippelni, bár HA JÓL TUDOM akkoriban a Star Wars alcím nélkül futott, nem volt semmilyen új remény, nemhogy epizód IV. Ez persze rákerülhetett 82-ben az akkor már tudatosult V. részre, viszont az, hogy az első 4 részről (illetve 1 részről) fogalma sincs kritikusunknak, az tény, hát ő maga ismeri el a sok hülyeséggel. Elfelejtették megvenni a forgalmazók, mi?
A jó mindig győz. Hát az bravó. Láttad a filmet? Tehát a birodalom, és hát VISSZAVÁG. A következőben majd győz egy kicsit a jó, de itt pont bukó van.
És hát a kedvenc sorom. Ez a film a szórakozás. Táncoljatok, seggrepacsi, vidámpark. A tánc megmaradt (szórakoztató ipar a mozival együtt dollár milliárdos üzlet), a seggrepacsi eltűnt a meetooval, a vidámparkot pedig tönkretették.
ÖREG, (illetve kritikus bácsi..), a STAR WARS-nak most jön a 9. része, és 20 év múlva is erről fognak beszélni.
Na hajtás, pajtás :D

CCnick 2019.11.27. 13:01:18

@verkli: és szerinted egy kritikus nem képes észrevenni, hogy nem két filmet lát hanem egyet, és nem tudja miért olyan gyakoriak a duplahelyáras egyben leadott 2részes de egy főcímes, mindig a tekercs végén kettéosztott amerikai filmek. Szóval azzal véded ezt a kritikust, hogy egy tudatlan idióta:)

teéjesenmindegy 2019.11.27. 17:04:01

@Ragi: Három sort nem vagy képes elolvasni, de írsz egy fél oldalt...
"az akkor már tudatosult V. részre, viszont az, hogy az első 4 részről (illetve 1 részről) fogalma sincs kritikusunknak, az tény, hát ő maga ismeri el a sok hülyeséggel." -
Ezt írta: Az első kettőt láthattuk régebben,a harmadikat és negyediket elfelejtették megvásárolni..
Mesélj, okoska, te mégis mit gondolnál, ha látnád az első két részt, aztán szembejönne az ötödik. Azt, hogy az 1-2 valójában a 4. és egy 9 részes sorozat közepén kezdték el a film gyártását?

"A jó mindig győz. Hát az bravó. Láttad a filmet? Tehát a birodalom, és hát VISSZAVÁG. A következőben majd győz egy kicsit a jó, de itt pont bukó van."
Ehhez képest ezt a mondatot írta: "követik egymást a vészhelyzetek, amelyekből természetesen a főhőseink kerülnek ki győztesen; és csak azért nem lesznek úrrá véglegesen a Gonoszon, mert a filmsorozat még folytatódik."

A kedvenc sorodat is elolvashatnád még egyszer, hátha sokadjára megérted a lényegét.

daytona500 2019.11.29. 11:24:20

Én a Jedi visszatért láttam először és a mai napig azt tartom a sorozat legjobb részének. Modern vizuális technikát használt már, jó volt a látvány, jó a zene, a történet is rendben volt. A szőrös macikat sokan kritizálták, az tényleg a leglaposabb, legfantáziátlanabb része a filmnek.

Aztán jött nekem a IV. rész, ami óriási visszalépés volt a VI-hoz képest látváyban és sztoriban is ezért nagyon nem szippantott be. A "Birodalmat" sokáig nem láttam, nem ment a mozikban, nem lehetett csak úgy letölteni. Az is csalódás volt nekem, mert bár az első csatajelenet igazi kuriózum volt a szériában a "négylábú lépegetőkkel", a történet onnantól lapos, depis és szar. Ráadásul már akkor is sokat vitáztunk utána, hogy mi a franc értelme van ilyen böhöm nagy, semmire sem jó lépegetőket építeni, mikor minden tud repülni. Kurva lassú, csak sík terepen jó, nagyonn sérülékeny és mire használják egyáltalán? Lőni csak előre, kis szögben tud. Támadó fegyvernek alkalmatlan, szállításra meg ott a milliónyi repülő hajó.
(A Jedi kétlábú lépegetői viszont egyenesen röhejesek, úgy néztek ki mint valami robot csirkék. Vagy pulykák. És nagyon nem volt menő sem, a négylábú legalább az volt.)

Aztán jött a többi rész, mind felejthető. Lucasnak elgurult a gyógyszere, főként politika volt benne, meg szenátusi ülések, tisztára mint egy parlamenti közvetítés. Muszájból belerakott csatajeleneteket is, mert az kell, de nem sikerült már felejthetetlent összehozni. Nekem a Jediben látott végső űr-csata a csúcs. Valószínűleg azért mert az láttam először. Emlékszem, hogy az 1-3 résszel egy időben ment a Gyűrűk ura is, ami totál nem az én világom, untam is az egészet, de látványban odavert a SW 1-3-nak mindig.

Az új részekkel ugyanez a helyzet, a disney megvett egy pénzgyárat és facsarta, facsarta mígnem maguk is elismerték, hogy túltolták. Követhetetlen idővonal, unalmas törtnetek, többnyire szar színészek, aki neves színészként került bele valaha is, az sem ezekben nyújtotta a legjobbját.

Emlékszem Lucas nagyképű kijelentésére: "Én nem alkalmazok sztárokat én teremtem őket". Kit? Harrison Fordon kívül, aki tudomásom szerint véletlenül került a filmbe (díszletépítő volt, először végszavazásra kérték csak fel majd csináltak vele is pár casting jelenetet), egyetlen sztárt sem csinált. Gyakorlatilag karrier temető a sorozat. Hayden C. megkapta a sztori legüberebb, legmenőbb karakterének a szerepét és semmire nem ment vele. Pedig ő DARTH VADER basszus. Az első 3 részt lefogadom miatta nézte mindenki, kíváncsi volt Darth Vader történetére. Én ezért.

Nem fikázni akarok, a jövőben is megnézek minden mozi változatot, de nagy elvárásaim már nincsenek. A Terminatorból sem hagyok ki egy részt sem, legyen bármennyire is szar egyik a másik után már. (A 4. volt még tűrhető.)

A lényeg, hogy a kritikusnak volt egy véleménye, engem nem zavar. Sok mindent nem tudott, ahogy más sem, nem volt internet és alapvetően nehéz volt infót beszerezni nyugatról bármiről. Ráadásul a széria új volt itthon és a világban is. Ha a kritikussal bajotok van, akkor mit mondanátok magára a 20th century foxra, aki annyira nem hitt a filmben, hogy nagyon elkészíteni sem akarták, a franchise jogokat egyszerűen odaadták Lucasnak, kezdjen vele amit akar. Ez mi? Nem a komcsi rendszerben élő-író kritikus kellene ekézni, hanem magát az anyacéget. Aztán jöhet a többi...

Bobby Newmark 2019.12.02. 17:58:26

@teéjesenmindegy: Hát, csak az, hogy szerinte el kell felejteni. Egy klasszikust nem annyira kellene. Az idő mindenesetre nem az elfelejtős verziót, meg a gyökér véleményét igazolta.

Gondolod, hogy ma egy filmművészeti főiskolán nincs szó a Star Warsról?